دوچرخه ها از اوایل قرن 19 یک وسیله مناسب برای حمل و نقل محسوب می شدند. طراحی آن ها به گونه ای منحصر به
فرد بود و باعث می شد که افراد بتوانند عملکرد راحتی روی آن داشته باشند و مسافت طولانی را با سرعت بالا طی
کنند.
آیا تا به حال فکر کرده اید که دوچرخه اولین بار در کجا ساخته شد و چه کسانی زودتر از همه از آن استفاده
کردند؟ در این قسمت از گوناگون نمناک با ما همراه باشید تا تاریخچه دوچرخه را بررسی کنیم.
دوچرخه ها در طول 200 سال گذشته تغییر و تحولات زیادی داشته اند که همه این تغییرات از سال 1817 آغاز شد.
"کارل وون درائیس" ، فرد مهم و برجسته آلمانی یک وسیله دوچرخه مانندی را طراحی کرد که می توان گفت اولین
دوچرخه ساخته شده در طول تاریخ می باشد. این وسیله با دو عدد چرخ از چوب ساخته شده بود و هیچ پدال، ترمز و
زنجیر چرخی نداشت.
فرد مورد نظر باید با ضربه های پای خود، چرخ را حرکت می داد. برای این وسیله نام های متفاوتی از جمله اسب
مصنوعی، ماشین و غیره انتخاب کردند. پس می توان گفت "درائیس" ، پدر دوچرخه در طول تاریخ است.
تا سال 1860 دوچرخه اختراع شده شبیه به دوچرخه های امروزی نبود. مخترعان فرانسوی به نام "پیر لالمنت"، "پیر میکاکس" و "ارنست میکاکس" روی ساخت دوچرخه ها همراه با پدال کار می کردند. طراحی های اولیه به گونه ای بود که یک عدد پدال به چرخ جلویی چسبانده می شد و شباهت به دوچرخه های امروزی داشت اما تفاوت آن، این بود که چرخ جلو به طرز قابل توجهی از چرخ عقب بزرگتر بود. پدال هایی هم در قسمت جلوی دوچرخه قرار می گرفت. یک نشیمنگاه و یک دسته کوچک برای کنترل دوچرخه هم وجود داشت. این دوچرخه ها کم کم برای مسابقه های رقابتی و سرعتی هم مورد استفاده قرار می گرفتند که به آن ها boneshaker می گفتند.
اگرچه این دوچرخه ها شکل بهتری از دوچرخه های اولیه داشتند، اما حرکت دادن آن ها باز هم کار سختی بود.
ارتفاع نشیمنگاه به گونه ای بود که اگر فرد زمین می خورد، آسیب می دید.
بنابراین در سال 1885 یک طراح انگلیسی به نام "جان کمپ استارلی"، دوچرخه ای ایمن به نام روور را طراحی کرد
که پیشرفت بسیار بزرگی در طراحی دوچرخه در آن زمان محسوب می شد.
این دوچرخه دارای چرخ هایی با سایز یکسان و یک زنجیر چرخ بود که در مسیر کوتاهی به ترمز ها و لاستیک ها ختم
می شد و در واقع طرح زمینه ای از طراحی دوچرخه های امروزی بود.
در سال 1890، دوچرخه ها با این طراحی جزء آخرین مد ها قرار می گرفتند.
در سال 1889 دوچرخه های ایمنی نیز برای خانم ها ساخته شد که دوچرخه سواری و جابجایی را برای آن ها راحت تر
کرد.
تک چرخ ها یعنی چرخ های یک چرخه که تا قبل از دوچرخه ها وجود نداشتند.
اولین طراحی برای تک چرخ ها در سال 1869 انجام شد که بر اساس طراحی دوچرخه های اولیه بود که چرخ های جلوی آن
ها بسیار بزرگ بود. این تک چرخ ها به سختی مورد استفاده قرار می گرفتند. علت آن هم این بود که فقط یک چرخ
داشتند. حرکت دادن آن ها نیاز به مهارت و تمرین داشت، زیرا حفظ تعادل برای شخص کار سختی محسوب می شد.
امروزه ماشینهای لباسشویی به صورت اتوماتیک، نیمهاتوماتیک، درب از جلو یا بالا و حتی هوشمند با قابلیت اتصال به وایفای و کنترل از طریق اپلیکیشن موبایل طراحی شدهاند.
اولین دوچرخه برقی در 31 دسامبر سال 1895 توسط یک شخص آمریکایی به نام "اوگدن بولتون" اختراع شد. در سال 1897 فرد دیگری به نام "لیبی" یک دوچرخه برقی اختراع کرد که یک موتور دوگانه الکتریکی داشت. کمپانی ژاپنی به نام یاماها هم اولین نمونه دوچرخه های برقی را در سال 1989 اختراع کرد. پیشرفت دوچرخه های برقی تا چند سال در برخی از کشور های بزرگ همچنان ادامه داشت.
تا اوایل قرن 20 کسی در مورد دوچرخه های تاشو علاقه ای نشان نداده بود تا اینکه مهندسی دانمارکی به نام "میکائیل پدرسن" اولین دوچرخه تاشو را در سال 1900 اختراع کرد. این دوچرخه برای ارتش انگلستان استفاده می شد و 6.8 کیلوگرم وزن داشت و چرخ های آن 60 سانتی متری بودند. اگرچه این دوچرخه برای ارتش ساخته شده بود اما عموم مردم می توانستند از آن استفاده کنند. شاید این طراحی به نوع خودش اولین طراحی از یک دوچرخه مدرن و مناسب بود؛ البته این دوچرخه تاشو نبود اما می توانستد آن را از وسط جدا کنند. حدوداً 60 سال بعد یعنی در سال 1962 مدل های دیگری از دوچرخه های تاشو روی کار آمد.